Marshmallowtest för IT-chefer
Marshmallowtestet var en studie i fördröjd tillfredsställelse som genomfördes 1972 av psykologen Walter Mischel vid Stanford University. I studien hade man ett antal barn i fyraårsåldern som fick sitta i ett rum med en marshmallow [...]
Orsak och verkan
Jag blir ofta engagerad som Agil coach av organisationer som upplever att de har problem med sina IT-leveranser. När man skrapar lite på ytan så visar det sig att problemen ofta manifesterar sig just i [...]
Kultur käkar strategi till frukost!
Många företag inför verktyg, modeller och ramverk som ett sätt att strukturera och följa upp sin verksamhet. Frågan är varför och svaret är egentligen väldigt enkelt. För att det är lätt att mäta! Man kan [...]
Vad krävs för att lyckas med ett projekt?
The Standish Group är en organisation som sedan 1985 har kartlagt över 50 000 projekt för att analysera vad det är som gör att projekt lyckas eller misslyckas. De sammanfattar erfarenheterna från projekten i en rapport [...]
Gör dina möten till konst
Tid är en rättvis resurs såtillvida att alla har lika mycket av den. Det är också den dyrbaraste resursen vi har då det inte går att skapa mer eller tillfälligt låna tid på samma sätt [...]
Har du 10 000 timmar till övers?
För lite mer än 20 år sedan presenterade forskarteamet Ericsson, Krampe och Tesch-Römer en rapport i Psychological Review med namnet "The Role of Deliberate Practice in the Acquisition of Expert Performance" där man menade att man [...]
Är konsensus din bästa kompis?
Konsensus är i vissa organisationer lika heligt som att man samlas för fika klockan 15.oo. Med konsensus menar man ofta att beslutet att är taget i enighet, det behöver inte innebära att alla tycker likadant [...]
Är ditt projekt en häxpipa?
När jag var liten brukade jag smälla smällare. Ettöres, femöres, kinapuffar och smatterband. Det fanns också en liten fyrverkeripjäs som hette Häxpipa som fräste iväg med ett fasligt tjut och avslutade oftast med en liten knall. [...]
Riskerar ditt företag att bli irrelevant?
Det finns många exempel på företag som varit världsledande men som plötsligt "tappat bollen" och blivit irrelevanta. Kodak var först med att ta fram en digital kamera men tjänade så mycket pengar på fotopapper och [...]
Integration utan strategi är som orientering utan karta
“Would you tell me, please, which way I ought to go from here?' 'That depends a good deal on where you want to get to,' said the Cat. 'I don't much care where -' said [...]